ACOLLIDA

ACOLLIDA

La presència d’alumnat d’altres cultures i països a les aules de les escoles i dels IES de Catalunya augmenta de forma important cada any.

Catalunya és, cada vegada més, una societat multicultural. Catalunya desitja avançar progressivament cap a un model de societat intercultural. I el mateix podem dir de la població de Palamós.

Aquest fet provoca plantejaments nous tan en relació a la immigració com a la cohesió social. Per tant, a l’escola, no es tracta només de garantir una plaça escolar a qualsevol infant estranger, cosa que per altra banda ja es fa a Catalunya des de fa temps. Es tracta d’un canvi més profund que vol dir adequar el sistema educatiu a una nova realitat.  

Una realitat que faci possible un sistema integrador que tingui en compte, no només les diferències socioculturals que hi ha, sinó també les actituds i els valors propis d’igualtat i solidaritat.

El Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya davant d’aquests fets ha proposat diverses actuacions. Una d’aquestes fa referència a l’elaboració d’un PLA D’ACOLLIDA per facilitar la integració als alumnes i les seves famílies a la nova realitat educativa que es troben. Tot i que a la nostra escola la major part d’alumnes nouvinguts s’hi incorporen a l’educació infantil, ja que és on existeixen les places disponibles, esporàdicament s’han d’incloure alumnes nouvinguts, de procedències diverses, que se’ls assigna plaça a altres nivells.

Entenem per acollida al període inicial durant el qual l’alumne/a (d’altra realitat cultural i lingüística) realitza el procés de situar-se i integrar-se a l’escola. Així mateix es dóna un suport i atenció a les famílies centrat en el període de matriculació i d’escolarització dels seus fills.

Els alumnes són diferents entre ells i aquest és el punt de partida de la nostra acció educativa. Una concepció comprensiva de l’escola suposa definir uns plantejaments sobre l’atenció a aquesta diversitat, i aplicar estratègies adients a fi de donar resposta als diferents interessos, capacitats, ritmes d’aprenentatge i altres aspectes del desenvolupament personal i social dels nostres alumnes.

Aquesta nova realitat educativa requereix:

● Afrontar el repte d’educar des d’un plantejament que atengui la “diversitat de cultures”, respectant les diferents maneres d’entendre la vida i fent possible que, des de les diferències culturals reconegudes, els alumnes desenvolupin uns valors comuns per a una convivència en democràcia més humanitzadora. Això exigeix un tipus d’experiències educatives que permetin el desenvolupament d’actituds i aptituds per a una convivència en pau, solidària, sobre la base del desenvolupament de l’autonomia moral de les persones i de la seva dignitat irreductible.
● Revisar críticament les nostres pràctiques educatives per valorar la seva adaptabilitat a diferents estils d’aprenentatge i a diferents nivells de reflexió, així com la seva potencialitat formadora en allò que es refereix als conceptes, procediments i actituds, sabent donar el pes adequat als distints sabers. Es tracta de fer possible que tots puguin adquirir aptituds i actituds que els capacitin per viure de manera satisfactòria i adequada en una societat multicultural i multilingüe.
● Tenir cura de manera especial de la integració sòcio-afectiva dels alumnes pertanyents a grups minoritaris, donant especial atenció al desenvolupament d’un autoconcepte personal i cultural que els doni seguretat i els impulsi a aprendre i a desenvolupar-se en el si d’una societat complexa, oberta a la participació de tots.

OBJECTIUS

⮚ Assegurar un procés d’escolarització el més normalitzat possible.
⮚ Integrar-los en la vida diària de l’escola i les seves activitats.
⮚ Potenciar l’intercanvi i interrelació amb tots els alumnes com a font d’enriquiment mutu.
⮚ Incorporar-los en la descoberta, el coneixement i el respecte del món cultural en el que ara els toca viure.
⮚ Ajudar-los a autovalorar-se i valorar la pròpia cultura.


CONSIDERACIONS PRÈVIES

Per tal de facilitar i assegurar la integració d’aquests alumnes en el sistema escolar és necessari que tinguem en compte tot un seguit d’aspectes fonamentals (en relació a l’alumne, en relació a les famílies, i també com a Centre), bo i entenent que el fet de no  contemplar-los podria interferir el procés que pretenem dur a terme.

EN RELACIÓ A L’ALUMNE NOUVINGUT:

⮚ Desconeixement del nostre medi escolar.
⮚ Desconeixement de les llengües d'aprenentatge.
⮚ Desconeixement del vocabulari bàsic específic de les diferents àrees.
⮚ Desconeixement dels hàbits i normes escolars.
⮚ Desconeixement de l’entorn social on ara viu.

EN RELACIÓ A LES FAMÍLIES:

⮚ Sovint, baix nivell socioeconòmic.
⮚ Vivència del xoc cultural com a desarrelament.
⮚ Problemes per tramitar la documentació acadèmica.
⮚ Dificultats per establir una comunicació fluida a causa del desconeixement de la llengua.
⮚ Desconeixement del nostre medi escolar (importància de la coordinació família/tutor, adquisició de material, organització de festes, conflicte d’interessos...).
⮚ Diferències estructurals en l’organització familiar.
⮚ Poca informació o informació “viciada” procedent de l’entorn més proper.

EN RELACIÓ AL CENTRE:

⮚ Tendència a una universalització del currículum.
⮚ Necessitat de formació i assessorament pel tractament de la diversitat.
⮚ Precarietat de recursos humans per atendre la diversitat.
⮚ Manca d’experiència de tradició i capacitació per fer front a la nova realitat social. 


A partir d’aquí s’han de considerar les següents prioritats: 

● AMB LES FAMÍLIES:

⮚ Preveure, potenciar i facilitar la relació de la família amb l’escola. L’interès dels pares per l’escola dels seus fills/es ajuda a augmentar la motivació dels alumnes per allò que fan a l’escola i, a més, és:

-font de coneixement dels interessos i inquietuds dels pares,
-una primera font d’informació de la cultura minoritària que representen,
-una via per anar-los informant i animant a participar en les diferents activitats i vies de la dinàmica escolar (activitats extraescolars, associació de pares i mares d’alumnes...).

● AMB L’ALUMNE/A:

⮚ Pensar, preveure, potenciar i fins i tot programar situacions on la interelació amb els seus companys/es sigui constant. Potenciar qualsevol situació comunicativa.
⮚ Prioritzar els continguts referents a la comprensió i expressió de la llengua. Cal la participació activa dels alumnes en l’ús del llenguatge.
⮚ Potenciar i prioritzar paral.lelament els objectius-continguts referents als hàbits escolars, normes etc.

EN L’ÀMBIT ESCOLAR

⮚ Facilitar i fomentar una bona acollida.
⮚ Potenciar el respecte i la tolerància envers l’alumne/a nou i la seva cultura.
⮚ Descobrir la riquesa de la diversitat cultural, i assegurar la seva participació en aquesta dinàmica d’enriquiment mutu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada